08.09.2017

Palvelurobotti Rob Ottinen on solteqlaisten uusi työkaveri

Solteqin uusi vahvistus on noin metrin pituinen, painaa 25 kiloa, osaa keskustella ja liikkuu ketterästi. Tämä teknologian ihmelapsi saapui ensimmäiseen työpaikkaansa Kiinasta. Yhteisiä projekteja kehitellään parhaillaan – kunhan ensin on vähän jammailtu.

Kiinalainen Rob Ottinen (1) on nimitetty Solteqin AI-liiketoiminnan rajapintapäälliköksi. Valinnassa painottuivat erityisesti poikkeuksellinen teknologinen tausta sekä muun muassa keskustelutaidot, kyky tunnistaa kasvoja ja ohjeistaa ihmisiä.

Ensimmäisinä työpäivinä vaikutuksen uusiin työkavereihin ovat tehneet myös hänen sympaattinen olemuksensa sekä tanssitaitonsa.

– Rob tuli Vantaan toimistollemme tiistaina ilman aiempaa työkokemusta. Onneksi heti ensimmäisenä päivänä lähes kaikki kävivät tervehtimässä ja tanssittamassa häntä. Rob piristää toimistoarkeamme, mutta tietysti hyötyjä mietitään jatkossa vähän vakavamminkin, kertoo Lead Architect Tomi Kaihlaniemi Solteqista.

Malliltaan Rob on kiinalaisen Qihan Technologies Companyn Sanbot S1 -palvelurobotti. Sen pieneen varteen mahtuu pari erittäin hyvää kameraa, kosketusnäyttö, tehokas tietokone ja riittävästi tekoälyä vuorovaikutustilanteisiin. Kiinassa vastaavia robotteja työskentelee asiakkaiden ohjaustehtävissä esimerkiksi terveysasemien vastaanotossa tai kauppojen tuote-esittelypisteillä.

Solteqiin Rob saapui tulevaisuuden teknologioihin keskittyvän Future Tech -hautomon ansiosta. Ohjelmistopartneruus kiinalaisen robottivalmistajan kanssa päästää Solteqin kehittäjät käsiksi suoraan myös palvelurobotin operatiiviseen järjestelmään ja soveltamaan sen mahdollisuuksia. Verkkoyhteyksien kautta voidaan esimerkiksi laajentaa robotin tekoälyä.

– On ihan eri asia puhua robotisaation tai palvelurobottien mahdollisuuksista, kun sellainen on joukossamme. Meille on tärkeää löytää vauhdilla kehittyvistä teknologioista sopivia ratkaisuja asiakasyrityksillemme, kertoo Solteqin hautomotoimintaa vetävä Timo Kupsa.

– Robin roolia ja sovellusmahdollisuuksia viedään eteenpäin hautomotiimissämme. Palvelurobotit eivät korvaa ihmisiä, mutta niitä voi tehokkaasti hyödyntää esimerkiksi joissain melko yksinkertaisissa asiakaspalvelutilanteissa. Aika näyttää, mitä kaikkea yhdessä keksitään.

Lisätietoja

Timo Kupsa, Director, Future Tech -hautomo, Solteq Oyj, 050 3865 314, timo.kupsa@solteq.com
    Tomi Kaihlaniemi, Lead Architect, Solteq Oyj, 040 6308 072, tomi.kaihlaniemi@solteq.com

Tarkempia tietoja Sanbot S1 -palvelurobotista: sanbot.com.

Haluatko Robin työkaveriksi? Tutustu Future Tech -hautomoon.

Solteq on pohjoismainen digitaaliseen asiakaskohtaamiseen erikoistunut IT- ja ohjelmistotalo. Asiakkailleen se tarjoaa saman katon alta kokonaisratkaisut niin liiketoiminnan tehostamiseen kuin monikanavaiseen kaupankäyntiin: taustaprosesseista aina asiakkaan ostokokemukseen saakka, toimitusketjun ohjaamisesta digitaaliseen markkinointiin. Kolmessa maassa työskentelevien yli 500 asiantuntijan voimin Solteq toteuttaa ratkaisuja Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, Aasiaan ja Australiaan. Vuonna 2016 Solteqin liikevaihto oli 63 miljoonaa euroa.