15.08.2017

Työhyvinvointi: Lempeys ja pienet valinnat ovat hyvinvointivalmentajan aseita jaksamiseen

Elokuun paluu työarkeen voi olla stressaavaa. Monet päättävät myös aloittaa kuntokuureja – kovaa treeniä ja tiukkoja dieettejä. Hyvinvointivalmentaja Ilkka Häggman kehottaa kuitenkin kiinnittämään huomiota ensin vähän pienempiin asioihin.

Ilkka Häggman työskentelee hyvinvointivalmentajana IT- ja ohjelmistotalo Solteqin Vantaan ja Helsingin toimistoilla. Käytännössä hän tarjoaa asiantuntijoille hierontaa, taukojumppia, yhteistreenejä ja erilaista neuvontaa ergonomiasta ravitsemusasioihin.

Kesälomien jälkeen Häggman on huomannut työntekijöiden olevan usein stressaantuneita, mikä heijastuu väistämättä jaksamiseen. Toiset uppoutuvat töihin, eivätkä paljon hyvinvoinnista perusta, toiset taas päättävät kaiken muun suorittamisen ohella aloittaa kuntokuurit ja tarkat dieetit.

– Muutoksia kannattaisi tehdä yksi pieni asia kerrallaan, minkä osoittavat useat tutkimuksetkin. Jokaisen päivän monipuolinen aktiivisuus on tärkeämpää kuin hieronta tai kova treeni muutaman kerran viikossa. Jos istut 8–12 tuntia päivässä, syöt mitä sattuu ja tingit jatkuvasti yöunista, ei yksittäinen teko tuo tasapainoa, painottaa Häggman.

– Jokainen pystyy noudattamaan tiukkaa ohjelmaa pari kuukautta, mutta yleensä kannustan ihmisiä lähtemään liikkeelle vähän pienemmistä tavoista. Eihän kukaan halua laskea jokaista kaloria tai syömäänsä grammaa loppuelämäänsä. Sen sijaan ratkaisevaa voi olla esimerkiksi opetella syömään kunnon aamupala. Itselleen pitää olla lempeä.

Vaikka Häggmanin työ hyvinvointivalmentajana on osa Solteqin työhyvinvointipalveluja, hän ei usko erillisen työhyvinvoinnin olemassa oloon.

– Ihmisellä on käytettävissä vain yksi hyvinvointi ja kokonaisuus ratkaisee jaksamisen sekä töissä että vapaalla. Solteqissa työntekijöiden mahdollisuudet edistää hyvinvointiaan työpäivän aikana ovat tosi hyvät, mikä on tietysti mahtavaa. Onhan se selvää, että hyvinvoiva työntekijä saa tehtyä töitä paremmin.

Myös Solteqin muilla toimistoilla hyvinvointivalmentajat ovat arjessa työntekijöiden käytettävissä. Aktiivisuuteen kannustetaan monin tavoin niin työpäivän aikana kuin vapaallakin. Esimerkiksi kiky-tunnit käytetään liikkumiseen, sisäinen #solteqmove-kuvakisa kerää kuukauden liikuntahetkiä ja syksylle on tulossa yhteisiä tempauksia.

– Meillä niin sanottu ”magic happens” asiantuntijoiden pääkopassa, joten luonnollisesti haluamme satsata heidän hyvinvointiaan lisääviin tekoihin. Pyrimme hyvän kierteeseen: kun energiaa jää töistä kotiinkin, jaksaa vapaalla touhuta asioita, jotka lataavat akkuja. Aamulla töihin tulee pirteämpi ja elämäänsä tyytyväisempi työntekijä. Ihmiset saavat eniten aikaan, kun he ovat levänneitä ja voivat hyvin, avaa Solteqin henkilöstö-, yrityskulttuuri- ja viestintäasioista vastaava Kirsi Jalasaho.

Ilkan vinkit arjen hyvinvointiin:

1. Muista arkiliikunta

Arkiaktiivisuus on hyvinvoinnillesi tärkeämpää kuin kova salitreeni silloin tällöin. Liiku työmatkat tai ainakin osa niistä pyörällä tai kävellen, käytä portaita, pidä paljon pieniä taukoja päivän aikana, kävele vaikka hakemaan vesilasi, pyörittele kroppaa auki ja niin edelleen.

2. Lepää tarpeeksi

Ihmiset nipistävät yöunistaan nykyään liian helposti ja nukkuvat vain kuuden tunnin unia. Ne eivät riitä palauttamaan arkistressistä tai treenistä. Jos liikut täysillä ja nukut vain vähän, teet itsellesi vain hallaa. Hyvinvointi on myös sopivan rentoa suhtautumista ja kokonaisuuden kohtuullisuutta.

3. Syö säännöllisesti

Kiireisen arjen keskellä syömistä ei kannata jättää väliin, sillä säännöllinen ruokarytmi auttaa jaksamaan. Käytä paljon eri värisiä vihanneksia, marjoja sekä hedelmiä ja suosi kunnon kotiruokaa. Suhtaudu syömiseen sopivan rennosti.

Ilkka Häggman, hyvinvointivalmentaja, 050 5298315, ilkka.haggman@solteq.com
    Kirsi Jalasaho, VP – HR, Culture, IR, 0400 618 415, kirsi.jalasaho@solteq.com

---

Solteq on pohjoismainen digitaaliseen asiakaskohtaamiseen erikoistunut IT- ja ohjelmistotalo. Asiakkailleen se tarjoaa saman katon alta kokonaisratkaisut niin liiketoiminnan tehostamiseen kuin monikanavaiseen kaupankäyntiin: taustaprosesseista aina asiakkaan ostokokemukseen saakka, toimitusketjun ohjaamisesta digitaaliseen markkinointiin. Kolmessa maassa työskentelevien yli 500 asiantuntijan voimin Solteq toteuttaa ratkaisuja Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, Aasiaan ja Australiaan. Vuonna 2016 Solteqin liikevaihto oli 63 miljoonaa euroa.