16.02.2018

Solteq Oyj: Solteq Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2017 (IFRS)

Solteq Oyj Pörssitiedote 16.2.2018 klo 8.00

Liitetiedosto

Teemme huomisesta parempaa yksinkertaistamalla digitaalista maailmaa

• Liikevaihto oli 61,5 miljoonaa euroa (63,0 miljoonaa euroa).
    • Liiketulos oli 322 tuhatta euroa (6 444 tuhatta euroa).
    • Oikaistu liiketulos oli 2 115 tuhatta euroa (3 114 tuhatta euroa).
    • Konsernin omavaraisuusaste oli 33,7 prosenttia (33,5 prosenttia).
    • Osakekohtainen tulos oli -0,08 euroa (0,26 euroa).
    • Olemme kuluneen vuoden aikana muuntautuneet pohjoismaiseksi toimialariippumattomaksi digitaalisen liiketoiminnan ratkaisuihin erikoistuneeksi toimijaksi. Missiomme on tehdä huomisesta parempaa yksinkertaistamalla digitaalista maailmaa.
    • Hallitus esittää varsinaiselle yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2017 ei jaeta osinkoa.

Keskeiset tunnusluvut

10-12/ 2017 10-12/ 2016 Muutos-% 1-12 / 2017 1-12 / 2016 Muutos-%
    Liikevaihto, milj. euroa 16,1 17,7 -9,2 % 61,5 63,0 -2,4 %
    Oikaistu liiketulos, milj. euroa 0,4 0,9 -57,9 % 2,1 3,1 -32,1 %
    Liiketulos, milj. euroa -0,0 0,7 -103,0 % 0,3 6,4 -95,0 %
    Tilikauden tulos, milj. euroa -0,5 0,2 -342,7 -1,5 4,6 -132,5 %
    Tulos / osake, eur -0,08 0,00 -900,0 % -0,08 0,26 -130,8 %
    Liiketulos -% -0,1 % 4,0 %   0,5 % 10,2 %
    Oikaistu liiketulos -% 2,4 % 5,1 %   3,4 % 4,9 %
    Omavaraisuusaste, % 33,7 % 33,5 %   33,7 % 33,5 %

Solteq Oy:n toimitusjohtaja Olli Väätäinen: Kansainvälistymisestä tulevaisuuden kasvua

Olemme kuluneen vuoden aikana kasvaneet pohjoismaiseksi toimialariippumattomaksi digitaalisen liiketoiminnan ratkaisuihin erikoistuneeksi toimijaksi. Missiomme on tehdä huomisesta parempaa yksinkertaistamalla digitaalista maailmaa.

Mennyt tilikausi oli haastava. Tasapainotimme liiketoimintaamme uudelleenjärjestelyillä ja kulukarsinnalla. Näillä toimenpiteillä tulee olemaan positiivinen vaikutus tulevien tilikausien tulokseen. Aiempien vuosineljännesten tuloksia painoivat tiettyjen isojen hankkeiden siirtyminen ylläpitovaiheeseen, panostukset Ruotsin liiketoimintaan sekä kasvanut alihankinta. Haastavasta vuodesta huolimatta onnistuimme laajentamaan toimintaamme yrityshankinnoilla. Arvioimme kuluvan vuoden liikevaihdosta viidenneksen tulevan Suomen rajojen ulkopuolelta.

Kansainvälistymisessä merkittävää roolia ovat näytelleet orgaanisen kasvun lisäksi tehdyt yritysostot. Saatoimme kuluneena vuonna Ruotsin tytäryhtiömme Aponsa AB:n integraation operatiivisestikin loppuun yhdistämällä aiemmat Ruotsin toimintomme yhdeksi kokonaisuudeksi.

Vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä teimme merkittävän liikkeen pohjoismaisen kasvun polulla, kun sovimme ostavamme TM United A/S:n koko osakekannan. Yrityskaupalla laajensimme toimintaamme Tanskan ja Norjan markkinoille. TM:n ratkaisut keskittyvät digitaaliseen asioimiseen sekä online-asiakaskokemuksen optimointiin. Yrityskauppa toi kansainvälisen kasvun lisäksi tuotetarjoamaamme strategisesti oikeanlaisen lisäyksen: Deep Vision -pilvipalvelun, joka mahdollistaa asiakaskokemuspohjaisten verkkopalveluiden kehittämisen.

Olemme tehneet strategisen linjauksen kasvattaa ratkaisuvalikoimassamme pilvipalveluista ja muista jatkuvista palveluista tulevan liikevaihdon osuutta. Pilvipalveluiden liikevaihdon odotetaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina. Lisäksi olemme jatkaneet yhtiön omien ohjelmistotuotteiden ja -palveluiden kehittämistä. Jatkuvien palveluiden liikevaihdon osuus tullaan raportoimaan erillisenä vuoden alusta alkaen. Arvioimme tämän muodostavan kuluvana vuonna neljänneksen liikevaihdostamme. Olemme erityisen aktiivisia alueilla, joissa voimme yhdistää tekoälyn ja robotiikan osaksi tuotteitamme ja palveluitamme. Vuonna 2017 tuotekehityspanostuksemme olivat 333 tuhatta euroa painottuen viimeiselle vuosipuoliskolle.

Toimintamme rakentuu vankasti solteqlaisten osaamiselle ja kyvykkyyksille. Kerroimme alkuvuodesta, että tavoitteenamme on rekrytoida 100 uutta osaajaa vuoden 2017 aikana. Tämän tavoitteen olemme saavuttaneet.

Olen luottavainen siihen, että parannamme kannattavuuttamme selvästi vuoden 2018 aikana. Alkuvuoden liiketoiminnan näkymämme on vahva ja vuonna 2017 tehdyt toimenpiteet kustannusten pienentämiseksi vaikuttavat täysmääräisinä kuluvana vuonna.

Ohjeistus konsernin näkymistä

Solteq –konsernin oikaistun liiketuloksen odotetaan kasvavan selvästi vuoden 2017 tasosta.

Solteq Oyj:n tilinpäätöstiedote tilikaudesta 1.1.2017 – 31.12.2017.

Olli Väätäinen, toimitusjohtaja, puhelin +358 50 5578 111

Antti Kärkkäinen, talousjohtaja, puhelin +358 40 8444 393

Solteq on pohjoismainen toimialariippumaton digitaalisen liiketoiminnan ratkaisuihin erikoistunut IT- ja ohjelmistotalo. Tarjoamme saman katon alta kokonaisratkaisut niin liiketoiminnan tehostamiseen digitalisoinnin keinoin kuin monikanavaiseen kaupankäyntiin: taustaprosesseista aina asiakkaan ostokokemukseen saakka, toimitusketjun ohjaamisesta digitaaliseen markkinointiin. Viidessä maassa työskentelevien yli 500 asiantuntijan voimin yritys toteuttaa ratkaisuja Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, Aasiaan ja Australiaan. Vuonna 2017 Solteqin liikevaihto oli 62 miljoona euroa.